پکیج دو مبدل چیست؟

در پکیج دو مبدله همان‌طور که از اسم آن پیداست، از دو نوع مبدل استفاده می‌شود. اسامی این دو مبدل، مبدلِ اصلی و مبدل صفحه‌ای یا مبدل ثانویه هستند. در این مدل از پکیج‌ها، از مبدل اصلی برای گرمایش محیط استفاده می‌شود. یعنی در حالت زمستانیِ پمپ، پکیج فعال است و گرما توسط گردش آب در مبدل اصلی تامین می‌شود.

حالت زمستانیِ دستگاه به حالتی می‌گویند که در آن از دستگاه، هم برای گرمایش آب و هم برای گرمایش شوفاژها استفاده می‌شود. در صورتی که قصد ما استفاده از آب گرم باشد و نه تنها گرمای محیط، پمپ پکیج دوباره شروع به کار می‌کند.

سپس آبِ سرد را در مجاور آب گرمی قرار می‌دهند که مبدل اولیه برای گرمای محیط تولید کرده بود. این عملیات در مبدل ثانویه انجام می‌شود. بعد از قرار گرفتن آب سرد در مجاورت آب گرم، آب گرم برای مصرف تولید می‌شود.

در پکیج دیواریِ دو مبدله، به دلیل این‌که دبی عبوری، یعنی حجم آب جابه‌جا شده توسط پمپ آب در واحد زمان، ثابت است، کنترل دمای سیال بهتر صورت می‌گیرد. در نتیجه گرادیان حرارتی، یا همان اختلاف دما بین سطح جسم و هوای پیرامون آن، و همچنین آب گرم مصرفیِ متعادل‌تری خواهیم داشت.

یکی دیگر از فواید پکیج دومبدله، این است که به دلیل نبودِ تماس مستقیم بین آب و شعله‌ی پکیج، سرعت رسوب املاح در پکیج دو مبدله کمتر از پکیج تک مبدله است.

حال که با پکیج دو مبدله و فواید آن آشنا شدیم، بهتر است اطلاعاتی هم از پکیج تک مبدله کسب کنیم.

پکیج تک مبدله چیست؟

پکیج تک مبدله پکیجی است که تنها یک مبدل به نام مبدل حرارتی اصلی دوبل دارد. در پکیج تک مبدله، پمپ دستگاه فقط در شرایط زمستانی آن، یعنی زمانی که نیاز به گرمایش محیط دارید روشن می‌شود. در غیر این صورت و زمانی که می‌خواهید از گرمایش آب استفاده کنید، با باز کردن شیر آب گرم، حسگر فلومتر به برد دستگاه فرمانِ تولید آب گرم را می‌دهد.

بعد از روشن شدن حسگر فلومتر، آب سرد وارد دستگاه و سپس وارد مبدل اصلی دوبل می‌شود. سپس آب در تماس مستقیم با شعله قرار می‌گیرد و آب گرم تولید می‌شود و سپس در اختیار شما قرار می‌گیرد. به دلیل این‌که در این نوع پکیج کنترل دمای آب سخت‌تر است، دمای آبی که در آخر به دست شما می‌رسد ممکن است کمتر از میزانی باشد که انتظار دارید.

از معایب این دستگاه همان‌طور که تا حدودی در تعریف پکیج دو مبدله به صورت غیر مستقیم به آن اشاره شد، این است که به دلیل تماسِ آب با شعله مستقیم، رسوب‌گذاری سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

بعد از آشنایی با پکیج دو مبدله و تک مبدله، تفاوت‌های آن‌ دو را به صورت خلاصه در ادامه بررسی می‌کنیم.

تفاوت پکیج تک مبدله و دو مبدله:

  1. پمپ پکیج

پمپ در پکیج دو مبدله دائماً در حال کار است. یعنی هم در حالت زمستانی که نیاز به گرمایش محیط است و هم در حال تابستانی. اما در پکیج‌های تک مبدله، پمپ فقط در حالت زمستانی روشن است.

  1. ‎رسوب‌گذاری

در پکیج‌دو مبدله، به دلیل‌ این که شعله‌ی آب در تماس مستقیم با شعله نیست، سرعت رسوب‌گذاری نسبت به پکیج تک مبدله کم‌تر است.

  1. نوسان حرارتی

در پکیج تک مبدله، نوسان حرارتی وجود دارد. اما در پکیج تک مبدله این نوسان وجود ندارد.

  1. قطعات

در پکیج دو مبدله دو قطعه‌ی شیر برقی و شیر سه طرفه وجود دارد و استهلاکِ این دو قطعه‌ی حساس بالاست و در صورت خرابی، هزینه‌ی تعویض بالا خواهد بود. اما در پکیج تک مبدله این دو قطعه وجود ندارد.

  1. مبدل:

در پکیج تک مبدله، مبدل اصلی و ثانویه با هم یکی است. برای همین در صورت رسوب و یا خرابی مبدل، تعویض مبدل هزینه بالاتری نسبت به تعویضِ تکیِ یکی از مبدل‌های پکیجِ دو مبدله خواهد بود.

 

انواع پکیج دو مبدله ایران رادیاتور:

مدل های پکیج دو مبدل ایران رادیاتور در زیر آمده هست که هر کدام در سایزهای مختلف مناسب با اندازه واحد مسکونی شما طراحی و ساخته شده است.

 

پکیج‌های سری  L ( 36FF –28FF – 24FF )

پکیج‌های سری  M ( 28FF –24FF)

پکیج‌های سری  K (24FF)

پکیج‌های سری  ECO ( 24FF-PL  –22FF-PL)

 

پکیج‌های بالا همگی از پکیج های دیواری و دو مبدل ایران رادیاتور هستند. با کلیک برو روی هر کدام میتوانید جزیئات کامل هر پکیج را ببینید.

 

انتخاب بهترین پکیج:

با توجه به میزان و نحوه مصرف شما، این شمایید که در آخر بهترین تصمیم را برای انتخابِ پکیج می‌گیرید. اما در هر حال، در این مقاله، تفاوت این دو پکیج برای شما توضیح داده شده تا در این راه، کمتر به مشکل بر بخورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *