امروزه رادیاتور ها یا شوفاژ بخش جدا نشدنی از فضای خانه‌های ما شدند. در فصل سرما از آن‌ها استفاده می‌کنیم و در فصل‌های گرم سال گوشه‌ای از خانه ما هستند.

بعد از استفاده طولانی مدت از شوفاژها به خصوص قبل از شروع فصل سرما باید به فکر تمیز کردن شوفاژ باشیم تا بتوانیم بهترین استفاده را از آن‌ها داشته باشیم.

در این مقاله قصد داریم مراحل کامل تمیز کردن شوفاژها را توضیح دهیم.

چرا باید شوفاژها را تمیز کنیم؟

شوفاژها بخشی از دکور خانه ما را تشکیل می‌دهند. پس همانطور که شما روزانه یا هفتگی وسایل خانه را گردگیری می‌کنید یادتان نرود که شوفاژها را هم تمیز کنید تا ظاهری زیبا به محیط خانه بدهند.

علاوه بر ظاهر زیبا، تمیز کردن شوفاژها در بازدهی گرمایشی و عملکرد آن بسیار تاثیر دارد. نبود گردوغبار بر روی شوفاژ باعث عملکرد بهتر شوفاژ و در نتیجه کاهش هزینه‌های گرمایشی شما می‌شود و با تمیز کردن شوفاژها عمر استفاده مفید از آن طولانی‌تر می‌شود.

چگونه به راحتی شوفاژها را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن شوفاژها، ابتدا آن را خاموش کنید

بعد از پایین آمدن دمای شوفاژ می‌توانید از جارو برقی استفاده کنید و گرد و خاک روی سطح شوفاژ را تمیز کنید.

اگر هر هفته شوفاژ های خود را گردگیری می‌کنید نیاز نیست که از مواد شوینده برای تمیز کردن سطح خارجی شوفاژ استفاده کنید و کافیست با پارچه‌ای تمیز و نم‌دار روی سطح شوفاژ بکشید.

اما اگر سطح خارجی شوفاژ دارای لک‌های زیاد است بهتر است یک سطل را از آب پر کنید، درون آن ماده شوینده مناسب سطح شوفاژ بریزید، دستمال حوله‌ای را به ماده شوینده آغشته کنید و روی سطح شوفاژ بکشید.

سپس با یک پارچه خشک سطح را تمیز و خشک کنید.

تمیز کردن پره‌های داخلی شوفاژ

برای تمیز کردن پره‌های داخلی شوفاژ شما می‌توانید از برس‌های مخصوص استفاده کنید.

اگر برس‌های مخصوص تمیز کردن شوفاژ را در اختیار ندارید می‌توانید اطراف یک چوب بلند را ( یا حتی می‌توانید از یک سیخ کباب استفاده کنید) دستمال بپیچید و آن را با مواد شوینده‌ای که از قبل آماده کردید خیس کنید و بین پره‌های شوفاژ بکشید.

با این کار می‌توانید به راحتی فضای داخل پره‌های شوفاژ را هم تمیز کنید.

نکات کلیدی در تمیز کردن سطح خارجی شوفاژ:

برای تمیز کردن شوفاژ پانل‌های آن را جدا نکنید. این کار ممکن است به شوفاژ آسیب بزند.

برای تمیز کردن لکه‌های سطحی و یا زیاد از خراشیدن و یا ساییدن آن خودداری کنید.

اگر لکه های سطح شوفاژ قدیمی هستند از یک محلول پاک کننده‌ی قوی استفاده کنید. شما می‌توانید آن محلول را روی سطح اسپری کنید  و پس از چند دقیقه با یک دستمال آن را تمیز کنید.

برای تمیز کردن رسوبات داخلی شوفاژ و هواگیری آن بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید یا اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید مقاله رسوب زدایی شوفاژ را بخوانید.

 

سخن پایانی

با تمیز نگه داشتن شوفاژها هم فضای ظاهری زیباتری داشته باشید و هم یک شوفاژ با راندمان بالا و مصرف انرژی کمتری داشته باشید. شما میتوانید با خرید شوفاژهای ایران رادیاتور علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، شوفاژهایی زیبا، ساده و بادوام داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *